Bijlage bij nieuwsbrief 14 februari 2025
Studiedag analyse
Tijdens de studiedag van 30 januari besprak het team onder meer de resultaten van de citotoetsen die de weken ervooraf werden genomen in de groepen 3-7. De leerkrachten maakten een analyse van hun groep, waarna er werd gereflecteerd op het didactisch handelen en de acties (interventies) voor het komende half jaar werden opgesteld. De analyse is eerder deze week ter bespreking gedeeld met de MR.
Rekenen
Vorig schooljaar rond deze tijd waren wij niet zo tevreden met onze rekenresultaten en met de mogelijkheden te differentiëren binnen de groep. Inmiddels ligt in bijna alle klassen het groepsgemiddelde op een A! In de groepen 4 zal meer geoefend gaan worden met verhaalsommen en in alle groepen zal meer aandacht worden besteed aan rijgend rekenen. Voor de tweede helft van dit schooljaar staan weer rekenobservaties gepland om ons onderwijs verder te verbeteren.
Begrijpend lezen
Hoewel we meestal tevreden zijn over onze begrijpend lezen-resultaten, zien we dat de leerlingen niet altijd gemotiveerd zijn om te lezen. We gaan werken met rijke teksten die aansluiten bij de Blinkthema’s, aangeboden volgens de methode van close reading. Ook blijven de kinderen oefenen met Nieuwsbegrip, zodat ze leren werken volgens een stappenplan. Bij leerlingen die begrijpend lezen nog lastig vinden en behoefte hebben aan meer structuur, gaan de leerkrachten inzetten op pre-teaching.
Taalverzorging en spelling
We zagen een dip in de resultaten op spelling in de groepen 6; iets dat vaker voorkomt op die leeftijd. De leerkrachten gaan daarom hun spellingaanbod intensiveren; Bingel (oefensoftware) wordt voor een aantal leerlingen onderdeel van de weektaak. In de ochtend wordt er een extra dictee afgenomen, waarna de leerlingen de rijtjes hardop lezen, zodat ook het technisch lezen extra geoefend wordt.
Technisch lezen
We zijn heel tevreden over onze technische leesresultaten. Leerlingen die nog niet op het niveau van de groep lezen, krijgen leertijdverlenging door te oefenen met materiaal uit de methode Estafette. Het gemiddelde leestempo van alle leerlingen kan nog wat omhoog en daar gaan we dit halfjaar dan ook aan werken.